Czym jest katalizator?

Katalizator w każdym samochodzie odgrywa dość znaczącą rolę, ponieważ odpowiada nie tylko za oczyszczanie spalin z najbardziej szkodliwych substancji. Ale wpływa również na prawidłową pracę silnika i spalanie paliwa.

Jak zbudowany jest katalizator?

Aby w pełni zrozumieć sposób działania katalizatorów w samochodach, należy zapoznać się z ich budową. Najczęściej są one zbudowane z dwóch bloków ceramiki (zwanych monolitami), pokrytymi cienką warstwą platyny, palladu i rodu. Metale te są aktywatorami procesów chemicznych, które unieszkodliwiają gazy. Czasami bloki ceramiczne zastępuje się elementami wykonanymi z blachy stalowej. Poniżej znajduje się ilustracja obrazująca budowę katalizatora samochodowego.

katalizator-budowa

Jak widać monolit ceramiczny umieszczony jest w układzie wydechowym samochodu, w metalowych obudowach. Podczas pracy silnika wytwarza się bardzo wysoka temperatura, a wkłady ceramiczne rozgrzewają się do białości. W związku z tym, że monolity są stale narażone na niekorzystne warunki, szybko się zużywają i tracą swoje właściwości. Najczęściej katalizator wymienia się na nowy po przejechaniu 100 - 120 tys. kilometrów. Oczywiście należy to zrobić wcześniej, jeśli katalizator zostanie zniszczony (przepalony, stopi się) lub zapcha się sadzą, bądź olejem.

Skup katalizatorów

i monolitu ma na celu odzyskanie cennych surowców, które znajdują się w tych częściach samochodów.

Najczęstsze awarie katalizatora spalinowego

Pomimo, że katalizatory są jedną z najbardziej wytrzymałych części w każdym samochodzie, to po pewnym czasie dochodzi do ich zużycia. Najczęściej dzieje się tak po przejechaniu 200 tysięcy kilometrów. Czasem nawet i dłużej, jednakże warto brać pod uwagę fakt pogorszenia się jakości oczyszczania spalin.
Przeważnie uszkodzony zostaje ceramiczny rdzeń katalizatora i dzieje się tak najczęściej w samochodach z założoną instalacją LPG. Innym powodem uszkodzenia jest jazda samochodu z nierozgrzanym silnikiem. Wtedy zachodzi ryzyko, że niedopalone paliwo dostanie się do katalizatora i tam spali się powodując gwałtowny wzrost temperatury, co prowadzi do uszkodzenia.

Najczęstsze objawy uszkodzenia

Przede wszystkim można zauważyć spadek mocy silnika, czy też hałas dobiegający spod podwozia. Przypomina on zazwyczaj charakterystyczne grzechotanie lub dzwonienie. Wtedy niestety jedyne co pozostaje, to udać się na skup katalizatorów i tam spieniężyć uszkodzoną część. Jakie stawki oferuje skup katalizatorów? Cennik jest zależny głównie od stanu przywiezionej części, więc najlepiej po prostu podjechać i zapytać. Nasza firma oferuje również dojazd do klienta, więc wystarczy tylko zadzwonić i umówić się na odbiór katalizatora.
Oczywiście po usunięciu starej części wskazany jest zakup nowego katalizatora. Nowy katalizator nie jest niestety najtańszy, jednakże na rynku można znaleźć sporo wartościowych zamienników, które również doskonale się sprawdzą. Wielu kierowców wstawia zamiast niego kawałek rury wydechowej.
Warto zatem mieć to na uwadze i reagować, w razie, gdybyśmy zaczęli zauważać pierwsze symptomy zużycia się katalizatora.


Cennik



W trakcie realizacji.
Zapraszamy wkrótce.

Spektrometr



Posiadamy specjalistyczny sprzęt.

Przenośny spektrometr rentgenowski umożliwiający analizę wszelkich stopów metali
w tym stopów metali lekkich.

Partnerzy



Współpracujemy z najbardziej liczącymi się firmami w branży recyklingu katalizatorów
co umożliwia nam zaoferowanie państwu najkorzystniejszych cen.

Skup wysyłkowy



Dajemy Państwu mozliwość sprzedaży wysyłkowej katalizatorów i monolitu.