Czym jest katalizator?

Katalizator odgrywa niezwykle istotną rolę w przypadku każdego pojazdu. Wbrew obiegowej opinii, odpowiada on nie tylko za odpowiedni stopień czystości spalin, lecz także ma wpływ na pracę silnika. Ilość dozowanej dawki paliwa oraz powietrza zależy między innymi od tego, w jakim stanie jest katalizator.

Podczas eksploatacji pojazdu bardzo często zapominamy o katalizatorze spalin. W przeciwieństwie do wielu innych elementów samochodu, usterka tej części nie objawia się w żaden spektakularny sposób. Zużycie katalizatora następuje stopniowo. Na przestrzeni kolejnych lat, materiał, z którego wykonany jest jego wkład, ulega degradacji. Kiedy ulegnie on już zniszczeniu, należy niezwłocznie dokonać jego wymiany, aby uniknąć nieprawidłowej pracy silnika.

Jak zbudowany jest katalizator?

Aby dokładnie zrozumieć, jak działa katalizator, trzeba przybliżyć szczegóły, dotyczące budowy tego urządzenia. Jego obudowa, wykonana ze stali nierdzewnej, jest w środku wyłożona matą ochronną, która izoluje wnętrze i zapewnia elastyczną osłonę. Najważniejszym elementem katalizatora jest jednak ceramiczny monolit. Składa się on zazwyczaj z dwóch bloków ceramiki, dodatkowo pokrytych cienką warstwą platyny, palladu oraz rodu. Metale szlachetne stanowią w tym wypadku rolę aktywatorów procesów chemicznych. Mają one na celu unieszkodliwienie gazów, powstałych w skutek spalania mieszanki paliwowej. Niekiedy, bloki te zastąpione są kawałkami blachy stalowej, która pełni tę samą rolę. W zależności od tego, w jaki katalizator został wyposażony nasz samochód możemy spodziewać się różnych rozwiązań tego problemu.Poniżej znajduje się ilustracja obrazująca budowę katalizatora samochodowego.

katalizator-budowa

Jak widać monolit ceramiczny umieszczony jest w układzie wydechowym samochodu, w metalowych obudowach. Podczas pracy silnika wytwarza się bardzo wysoka temperatura, a wkłady ceramiczne rozgrzewają się do białości. Praca w tak ekstremalnych warunkach niesie ze sobą ogromne ryzyko uszkodzenia. Już po dwustu tysiącach kilometrów możemy spodziewać się gorszych warunków spalania.

Najczęstsze objawy uszkodzenia

Objawy, jakie towarzyszą uszkodzeniu katalizatora to spadek mocy pojazdu czy hałas dobiegający spod samochodu. Przypomina on charakterystyczne grzechotanie lub dzwonienie. Jeśli mamy do czynienia z takimi objawami to pozostaje nam tylko udać się na skup katalizatorów i spieniężyć uszkodzoną część. Oczywiście po usunięciu starej części wskazany jest zakup nowego katalizatora. Nowy katalizator nie jest niestety najtańszy, jednakże na rynku można znaleźć sporo wartościowych zamienników, które również doskonale się sprawdzą. Wielu kierowców wstawia zamiast niego kawałek rury wydechowej, co nie jest najlepszym rozwiązaniem. Warto zatem mieć to na uwadze i reagować, w razie, gdybyśmy zaczęli zauważać pierwsze symptomy zużycia się katalizatora.


Cennik



Nasze usługi dostępne są w przystępnych cenach. Dokładne kwoty są określane po przedstawieniu przez klienta danego akumulatora lub katalizatora. Każdy problem rozpatrujemy indywidualnie.

Spektrometr



Na wyposażeniu naszego skupu znajduje się specjalistyczny sprzęt w postaci spektrometru rentgenowskiego. Dzięki temu urządzeniu możliwa jest dokładna analiza wszelkich stopów metali, łącznie z lekkimi.

Partnerzy



Na przestrzeni lat wyrobiliśmy sobie mocną markę w branży. Dzięki temu, obecnie współpracujemy z najlepszymi firmami, działającymi w dziedzinie recyklingu katalizatorów. Pozwala nam to oferować bardzo korzystne ceny.

Skup wysyłkowy



Aby jeszcze bardziej ułatwić współpracę i kontakt z klientami, oferujemy także sprzedaż wysyłkową, zarówno katalizatorów
jak i samego monolitu. Dzięki temu docieramy niemalże do każdego krańca kraju.